Порядок реагування на доведені випадки булінгу (цькування) в закладі освіти та відповідальність осіб, причетних до булінгу (цькування) в закладі освіти

Український навчальний центр «Захисник» ГО ДПО м. Києва

I. Загальні положення

  1. Проявами, які можуть бути підставами для підозри в наявності випадку булінгу (цькування) учасника освітнього процесу в закладі освіти, є:
    • замкнутість, тривожність, страх або, навпаки, демонстрація повної відсутності страху, ризикована, зухвала поведінка;
    • неврівноважена поведінка;
    • агресивність, напади люті, схильність до руйнації, нищення, насильства;
    • різка зміна звичної для дитини поведінки;
    • уповільнене мислення, знижена здатність до навчання;
    • відлюдкуватість, уникнення спілкування;
    • ізоляція, виключення з групи, небажання інших учасників освітнього процесу спілкуватися;
    • занижена самооцінка, наявність почуття провини;
    • поява швидкої втомлюваності, зниженої спроможності до концентрації уваги;
    • демонстрація страху перед появою інших учасників освітнього процесу;
    • схильність до пропуску навчальних занять;
    • відмова відвідувати заклад освіти з посиланням на погане самопочуття;
    • депресивні стани;
    • аутоагресія (самоушкодження);
    • суїцидальні прояви;
    • явні фізичні ушкодження та (або) ознаки поганого самопочуття (нудота, головний біль, кволість тощо);
    • намагання приховати травми та обставини їх отримання;
    • скарги дитини на біль та (або) погане самопочуття; пошкодження чи зникнення особистих речей; вимагання особистих речей, їжі, грошей; жести, висловлювання, прізвиська, жарти, погрози, поширення чуток сексуального (інтимного) характеру або інших відомостей, які особа бажає зберегти в таємниці;
    • наявність фото-, відео- та аудіоматеріалів фізичних або психологічних знущань, сексуального (інтимного) змісту;
    • наявні пошкодження або зникнення майна та (або) особистих речей.
  2. До булінгу (цькування) в закладі освіти Український навчальний центр «Захисник» ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ «ДОБРОВІЛЬНА ПОЖЕЖНА ОХОРОНА МІСТА КИЄВА» (далі – Навчальний центр) належать випадки, які відбуваються безпосередньо в приміщенні закладу освіти та на прилеглих територіях (включно з навчальними приміщеннями, приміщеннями для занять спортом, проведення заходів, коридорами, роздягальнями, вбиральнями, душовими кімнатами, їдальнею тощо) та (або) за межами закладу освіти під час заходів, передбачених освітньою програмою, планом роботи закладу освіти, та інших освітніх заходів, що організовуються за згодою керівника закладу освіти, в тому числі дорогою до (із) закладу освіти.

    Ознаками булінгу (цькування) є систематичне вчинення учасниками освітнього процесу діянь стосовно інших учасників освітнього процесу, в тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, а саме:

    • умисне позбавлення їжі, одягу, коштів, документів, іншого майна або можливості користуватися ними, перешкоджання в отриманні освітніх послуг, примушування до праці та інші правопорушення економічного характеру;
    • словесні образи, погрози, у тому числі щодо третіх осіб, приниження, переслідування, залякування, інші діяння, спрямовані на обмеження волевиявлення особи;
    • будь-яка форма небажаної вербальної, невербальної чи фізичної поведінки сексуального характеру, зокрема принизливі погляди, жести, образливі рухи тіла, прізвиська, образи, жарти, погрози, поширення образливих чуток;
    • будь-яка форма небажаної фізичної поведінки, зокрема ляпаси, стусани, штовхання, щипання, шмагання, кусання, завдання ударів;
    • інші правопорушення насильницького характеру.
  3. Суб’єктами реагування у разі настання випадку булінгу (цькування) в закладах освіти (далі – суб’єкти реагування) є:
    • органи місцевого самоврядування;
    • керівники та інші працівники закладів освіти;
    • засновник Навчального центру або уповноважений ним (ними) орган;
    • територіальні органи (підрозділи) Національної поліції України.

    Суб’єкти реагування на випадки булінгу (цькування) в закладах освіти діють в межах повноважень, передбачених законодавством та цим Порядком.

  4. Суб’єкти реагування здійснюють заходи, спрямовані на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладах освіти згідно з Планом заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладах освіти, затвердженим центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки.

  5. Педагогічні та інші працівники Навчального центру у разі, якщо вони виявляють булінг (цькування), зобов’язані:

    • вжити невідкладних заходів для припинення небезпечного впливу;
    • за потреби надати домедичну допомогу та викликати бригаду екстреної (швидкої) медичної допомоги для надання екстреної медичної допомоги;
    • звернутись (за потреби) до територіальних органів (підрозділів) Національної поліції України.

II. Подання заяв або повідомлень про випадки булінгу (цькування) в закладі освіти

  1. Учасники освітнього процесу можуть повідомити про випадок булінгу (цькування), стороною якого вони стали або підозрують про його вчинення стосовно учасників освітнього процесу або про який отримали достовірну інформацію, керівника Начального центру або інших суб’єктів реагування на випадки булінгу (цькування) в закладах освіти.

    У Навчальному центрі заяви або повідомлення про випадок булінгу (цькування) або підозру щодо його вчинення приймає керівник закладу.

    Повідомлення можуть бути в усній та (або) письмовій формі, в тому числі із застосуванням засобів електронної комунікації.

  2. Керівник Начального центру у разі отримання заяви або повідомлення про випадок булінгу (цькування):
    • невідкладно у строк, що не перевищує однієї доби, повідомляє територіальний орган (підрозділ) Національної поліції України;
    • за потреби викликає бригаду екстреної (швидкої) медичної допомоги для надання екстреної медичної допомоги;
    • скликає засідання комісії з розгляду випадку булінгу (цькування) (далі - комісія) не пізніше ніж упродовж трьох робочих днів з дня отримання заяви або повідомлення.

III. Склад комісії, права та обов’язки її членів

  1. Склад комісії затверджує наказом керівник Навчального центру.

    Комісія виконує свої обов’язки на постійній основі.

  2. Склад комісії формується з урахуванням основних завдань комісії.

    Комісія складається з голови, заступника голови, секретаря та не менше ніж п’яти її членів.

    До складу комісії входять педагогічні працівники, представники служби у справах дітей та центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді.

  3. Головою комісії є керівник Начального центру.

    Голова комісії організовує її роботу і відповідає за виконання покладених на комісію завдань, головує на її засіданнях та визначає перелік питань, що підлягають розгляду.

    Голова комісії визначає функціональні обов’язки кожного члена комісії. У разі відсутності голови комісії його обов’язки виконує заступник голови комісії.

    У разі відсутності голови комісії та заступника голови комісії обов’язки голови комісії виконує один із членів комісії, який обирається комісією за поданням її секретаря.

    У разі відсутності секретаря комісії його обов’язки виконує один із членів комісії, який обирається за поданням голови комісії або заступника голови комісії.

  4. Секретар комісії забезпечує підготовку проведення засідань комісії та матеріалів, що підлягають розгляду на засіданнях комісії, ведення протоколу засідань комісії.

  5. Член комісії має право:
    • ознайомлюватися з матеріалами, що стосуються випадку булінгу (цькування), брати участь у їх перевірці;
    • подавати пропозиції, висловлювати власну думку з питань, що розглядаються;
    • брати участь у прийнятті рішення шляхом голосування;
    • висловлювати окрему думку усно або письмово;
    • вносити пропозиції до порядку денного засідання комісії.
  6. Член комісії зобов’язаний:
    • особисто брати участь у роботі комісії;
    • не розголошувати стороннім особам відомості, що стали йому відомі у зв’язку з участю у роботі комісії, і не використовувати їх у своїх інтересах або інтересах третіх осіб;
    • виконувати в межах, передбачених законодавством та посадовими обов’язками, доручення голови комісії;
    • брати участь у голосуванні.

IV. Порядок роботи комісії

  1. Метою діяльності комісії є припинення випадку булінгу (цькування) в закладі освіти; відновлення та нормалізація стосунків, створення сприятливих умов для подальшого здобуття освіти у групі, де стався випадок булінгу (цькування); з’ясування причин, які призвели до випадку булінгу (цькування), та вжиття заходів для усунення таких причин; оцінка потреб сторін булінгу (цькування) в соціальних та психолого-педагогічних послугах та забезпечення таких послуг.

  2. Діяльність комісії здійснюється на принципах:
    • законності;
    • верховенства права;
    • поваги та дотримання прав і свобод людини;
    • неупередженого ставлення до сторін булінгу (цькування);
    • відкритості та прозорості;
    • конфіденційності та захисту персональних даних;
    • невідкладного реагування;
    • комплексного підходу до розгляду випадку булінгу (цькування);
    • нетерпимості до булінгу (цькування) та визнання його суспільної небезпеки.

    Комісія у своїй діяльності забезпечує дотримання вимог Законів України «Про інформацію», «Про захист персональних даних».

  3. До завдань комісії належать:
    • збір інформації щодо обставин випадку булінгу (цькування), зокрема пояснень сторін булінгу (цькування), експертних висновків (за наявності), якщо у результаті вчинення булінгу (цькування) була завдана шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого; інформації, збереженої на технічних засобах чи засобах електронної комунікації (Інтернет, соціальні мережі, повідомлення тощо); іншої інформації, яка має значення для об’єктивного розгляду заяви;
    • розгляд та аналіз зібраних матеріалів щодо обставин випадку булінгу (цькування) та прийняття рішення про наявність/відсутність обставин, що обґрунтовують інформацію, зазначену у заяві.

    У разі прийняття рішення комісією про наявність обставин, що обґрунтовують інформацію, зазначену у заяві, до завдань комісії також належать:

    • оцінка потреб сторін булінгу (цькування) в отриманні соціальних та психолого-педагогічних послуг та забезпечення таких послуг;
    • визначення причин булінгу (цькування) та необхідних заходів для усунення таких причин;
    • визначення заходів виховного впливу щодо сторін булінгу (цькування) у групі, де стався випадок булінгу (цькування);
    • моніторинг ефективності соціальних та психолого-педагогічних послуг, заходів з усунення причин булінгу (цькування), заходів виховного впливу та корегування (за потреби) відповідних послуг та заходів.
  4. Формою роботи комісії є засідання, які проводяться у разі потреби. Дату, час і місце проведення засідання комісії визначає її голова.

  5. Засідання комісії є правоможним у разі участі в ньому не менш як двох третин її складу.

  6. Секретар комісії не пізніше вісімнадцятої години дня, що передує дню засідання комісії, повідомляє членів комісії, а також заявника та інших заінтересованих осіб про порядок денний запланованого засідання, дату, час і місце його проведення, а також надає/надсилає членам комісії та зазначеним особам необхідні матеріали в електронному або паперовому вигляді.

  7. Рішення з питань, що розглядаються на засіданні комісії, приймаються шляхом відкритого голосування більшістю голосів від затвердженого складу комісії. У разі рівного розподілу голосів голос голови комісії є вирішальним.

  8. Під час проведення засідання комісії секретар комісії веде протокол засідання комісії, що оформлюється наказом керівника закладу освіти.

  9. Особи, залучені до участі в засіданні комісії, зобов’язані дотримуватись принципів діяльності комісії, зокрема не розголошувати стороннім особам відомості, що стали їм відомі у зв’язку з участю у роботі комісії, і не використовувати їх у своїх інтересах або інтересах третіх осіб.

    Особи, залучені до участі в засіданні комісії, під час засідання комісії мають право:

    • ознайомлюватися з матеріалами, поданими на розгляд комісії;
    • ставити питання по суті розгляду;
    • подавати пропозиції, висловлювати власну думку з питань, що розглядаються.
  10. Голова комісії доводить до відома учасників освітнього процесу рішення комісії згідно з протоколом засідання та здійснює контроль за їхнім виконанням.

  11. Строк розгляду комісією заяви або повідомлення про випадок булінгу (цькування) в закладі освіти та виконання нею своїх завдань не має перевищувати десяти робочих днів із дня отримання заяви або повідомлення керівником закладу освіти.

V. Запобігання та протидія булінгу (цькуванню) в закладі освіти

  1. Діяльність щодо запобігання та протидії булінгу (цькуванню) в Навчальному центрі має бути постійним системним процесом, спрямованим на:
    • визначення та реалізацію необхідних заходів, способів і методів запобігання виникненню булінгу (цькування) та (або) потенційних ризиків його виникнення;
    • виявлення булінгу (цькування) та (або) потенційних ризиків його виникнення;
    • визначення та реалізацію необхідних заходів, способів і методів вирішення ситуацій булінгу (цькування) та/або усунення потенційних ризиків його виникнення.
  2. Діяльність щодо запобігання та протидії булінгу (цькуванню) в Навчальному ґрунтується на принципах:
    • недискримінації за будь-якими ознаками;
    • ненасильницької поведінки в міжособистісних стосунках;
    • партнерства та підтримки між педагогічним колективом Навчальному і здобувачами освіти;
    • особистісно-орієнтованого підходу до кожного здобувача освіти;
    • розвитку соціального та емоційного інтелекту учасників освітнього процесу;
    • гендерної рівності;
    • участі учасників освітнього процесу в прийнятті рішень відповідно до положень законодавства та установчих документів закладу освіти.
  3. Завданнями діяльності щодо запобігання та протидії булінгу (цькуванню) в Навчальному центрі є:
    • створення безпечного освітнього середовища в закладі освіти, що включає психологічну та фізичну безпеку учасників освітнього процесу;
    • визначення стану, причин і передумов поширення булінгу (цькування) в закладі освіти;
    • підвищення рівня поінформованості учасників освітнього процесу про булінг (цькування);
    • формування в учасників освітнього процесу нетерпимого ставлення до насильницьких моделей поведінки, усвідомлення булінгу (цькування) як порушення прав людини;
    • заохочення всіх учасників освітнього процесу до активного сприяння запобіганню булінгу (цькуванню).
  4. Діяльність щодо запобігання та протидії булінгу (цькуванню) в закладі освіти відображається в плані заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладі освіти (далі - План).

    Розроблення, затвердження та оприлюднення Плану забезпечує керівник Навчальному центрі в межах наданих йому повноважень щодо створення безпечного освітнього середовища в закладі освіти, вільного від будь-яких форм насильства та дискримінації, в тому числі булінгу (цькування).

    Планування відповідних заходів здійснюється за результатами моніторингу стану освітнього середовища в Навчальному центрі.

    Заплановані заходи повинні:

    • спрямовуватись на задоволення потреб окремого закладу освіти у створенні безпечного освітнього середовища;
    • мати вимірювані показники ефективності;
    • залучати всіх учасників освітнього процесу.

    План розробляється до початку навчального процесу. Протягом навчального року керівник закладу освіти забезпечує проведення моніторингу (за потреби, але не рідше одного разу на півріччя) ефективності виконання Плану та внесення (за потреби) до нього змін.

    Заплановані заходи можуть відбуватись у будь-якій формі: зустрічі, бесіди, консультації, лекції, круглі столи, тренінги, тематичні заходи, конкурси, спільні перегляди та обговорення тематичних відеосюжетів, літературних творів, матеріалів ЗМІ, особистого досвіду, запрошення гостей, у формі рольових ігор та інших організаційних формах.

  5. До заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладі освіти, належать заходи щодо:
    • організації належних заходів безпеки відповідно до законодавства (пост охорони, відеоспостереженням за місцями загального користування тощо);
    • організації безпечного користування мережею Інтернет під час освітнього процесу;
    • розвитку соціального та емоційного інтелекту учасників освітнього процесу;
    • підвищення рівня обізнаності учасників освітнього процесу про булінг (цькування), його причини та наслідки, порядок реагування на випадки булінгу (цькування) тощо;
    • створення в закладі освіти культури, що ґрунтується на нетерпимості до будь-яких форм насильства та дискримінації, в тому числі булінгу (цькування).